Vad är 3D Meetup?
3D Meetup handlar om 3D-printing och allt som hör till! Här träffar du entusiaster, makers, YouTubers, företag och mer därtill. Har du redan en 3D-skrivare? Ta med den för att mecka och umgås med likasinnade! Klicka här för att läsa mer.
Varför ska jag komma till 3D Meetup?
Om du söker en plats att träffa communityn och möta dina likasinnade är det här evenemanget för dig. Utöver det ger vi dig chansen att ta med dina maskiner för två dagar av tinkering med stöd från andra deltagare och våra gäster. Kanske vill du bara lära dig mer om 3D-printing, gå på föreläsningar eller vara med på en workshop – oavsett vilket, det här evenemanget är för dig!
- En fantastisk nätverksmöjlighet
- Tillgång till workshops och föreläsningar
- Fina erbjudanden från utställande företag
- Bli skannad i 3D och skriv ut en minireplika av dig själv
- Häng med likasinnade och ha kul
- Teknisk support från utställarna
- Var med i roliga tävlingar och andra mini-event
När öppnar och stänger 3D Meetup?
Officiella datum för 3D Meetup Sweden 2026 är 7–8 mars och öppettiderna är:
Lördag 7:e mars, 10:00 – 20:00
Söndag 8:e mars, 10:00 – 16:00
Om du kommer till Helsingborg i god tid går det att lossa din skrivare på plats redan fredag 6:e mars mellan 17:00 och 21:00. Vi öppnar även entrén kl. 09:00 både lördag och söndag så att du får extra tid på plats.
Vad ingår i min biljett?
Din biljett ger dig tillgång till allt evenemanget erbjuder — entré, alla föreläsningar och workshops, tävlingar, våra gäster och mycket mer.
Finns det någon åldersgräns?
Nej – det finns ingen åldersgräns. Alla är hemskt välkomna!
Kan jag köpa biljetter på plats?
Självklart! Du kan använda kort eller Swish för att köpa biljetter på plats.
Är det gratis inträde för barn?
Barn mellan 0–6 år går in gratis, och för barn mellan 6–15 finns en rabatterad barnbiljett vid bokning.
Erbjuder ni återbetalning av biljetter?
Eftersom vi använder ett externt biljettsystem har vi inte full kontroll över försäljnings- eller återbetalningsprocessen. Kontakta biljettleverantören om du vill begära återbetalning.
Kan jag boka mer än ett bord?
Ja, du kan boka fler än ett bord om du behöver extra plats.
Jag har tappat bort min biljettinformation – vad gör jag?
Ingen fara, vi hjälper dig! Kontakta oss och så löser vi det.
Tar ni emot kontanter?
Tyvärr inte. Kort och Swish är de enda betalningsalternativen. Evenemanget är helt kontantfritt.
Vilka transport-/parkeringmöjligheter finns?
Bästa alternativet är bil, men det finns även busshållplats i närheten. Vi har en Facebookgrupp för samåkning – gå gärna med om du söker lift.
När är bästa tiden att komma?
Kom gärna minst 30 minuter innan öppning då det brukar vara kö. Du kan även köra fram till bakre entrén för att lossa utrustning. Entrén är täckt, så dina saker står säkra även om det regnar.
Var kan jag parkera bilen?
Det finns cirka 100 parkeringsplatser vid entrén – gratis och du får stå kvar över natten om du vill. Även i närområdet finns hundratals parkeringsplatser. Kolla kartan nedan för detaljer.

Har ni tillgång för personer med funktionsnedsättning?
Lokal och evenemang har full tillgänglighet. Alla är välkomna och kan röra sig fritt.
Kan jag lämna min skrivare kvar över natten?
Att låta skrivaren gå över natten är inga problem – du får gärna lämna den på plats dygnet runt för att slutföra långa utskrifter. Våra vakt får då lite kul att titta på när de patrullerar.
Hur stort utrymme får jag för min skrivare?
Varje bord är cirka 183 × 76 cm – gott om plats för dina prylar. Du kan boka fler bord om du känner dig osäker.
Kan jag och min vän sitta bredvid varandra?
Vi erbjuder för närvarande inte numrerade platser, men om ni är på plats i god tid bör ni kunna välja bord/sittplats bredvid varandra.
Finns det ett trådlöst nätverk (Wi-Fi)?
Självklart! Information om anslutning ges på förfrågan för att inte nätet ska bli överbelastat.
Vilka saker är förbjudna att ta med?
Du får inte ta med alkohol eller vapen i någon form till evenemanget.
Får jag ta med mitt husdjur?
Vi uppmanar dig att lämna husdjuret hemma. Lokalen är säker för djur, men det är mycket folk och tung utrustning vilket kan bli stressigt. Det kan också finnas allergiker på plats som reagerar illa.
Har jag några spännande projekt att visa upp?
Vi uppmuntrar alla att ta med sina projekt! Hör dock gärna av dig i förväg om du behöver mycket plats.
Vill du hålla en föreläsning?
Gå till sidan för talare och fyll i formuläret om du är intresserad av att hålla en föreläsning.
Vad gäller mat och dryck?
Det kommer att finnas tillgång till minst en food truck utanför evenemanget, och vi har även ett eget café med enklare mat och snacks. Vegetarisk och vegansk kost finns även att tillgå – samt printade pannkakor!
Vad ska jag ta med?
Vi erbjuder Wi-Fi under hela evenemanget och försöker ordna minst ett eluttag per bord. Eftersom vi inte kan tillhandahålla verktyg och hårdvara åt alla deltagare är det bra om du tar med följande:
- En eller flera grenuttag
- Verktyg du behöver för din skrivare/skrivare
- Om möjligt, ta med utskrifter för att visa ditt arbete
- Nätverks-, ström- eller andra kablar du kan behöva
Kommer ni att erbjuda återvinning av spillfilament?
Mer information om detta kommer senare – vi håller på att undersöka möjligheterna.
Jag har tappat något på evenemanget – vem kontaktar jag?
Kontakta oss så försöker vi hjälpa dig. 3D Meetup tar inget ansvar för personliga förluster.